Friday, July 02, 2004

Balik Kampung

esok aku nak balik kampung aku kat Simpang 4, Semanggol, Perak.. Lusa kembali ke Puchong balik..
kali ni aku balik naik bas jer.. malas bawak keta sbb aku balik sorang2 jer.. biasanya aku bawak keta kalu akak aku nak balik sekali, tp akak aku pulak tak nak balik kampung weekend nih.. so, kalu sorang2 jer balik, better naik bas.. lama dah aku tak naik bas.. the last time aku naik bas pada bulan Ogos tahun lepas from KL to Taiping.. huhu.. bestnya bleh tido dalam bas.. lagi best kalu yg kat seat sebelah tu awek..
sbenarnya aku plan nak balik malam ni tp tiket dah abih.. plan last minit punya pasal..

Perbezaan balik kampung aku antara guna Bas atau Kereta:

1.Kos guna bas lebih rendah.
Bas = RM16.00 sehala,
Kereta = RM32 (tol) + RM30 (minyak keta) = rm 62 sehala (belum campur servis kereta)

2.Naik bas ada driver, kita boleh rehat2, tido2, makan2.. kalu drive kereta, kita akan letih drive, tak boleh tido sambil drive (kalu tido gak ada peluang masuk berita)..

3.Naik bas perlukan merancang masa dgn baik.. kalu silap rancang, bleh terlepas bas (tp syarikat bas ikut ke jadual bas diorang??).. perancangan buang air besar & kecil juga perlu.. kalu naik keta, time tak kisah.. berak/kencing juga tak kisah(hentian banyak).. cuma perlu rancang minyak kereta jer..

4.Tak perlu risau keadaan bas (sepatutnya kena risau gak, terutama sikap driver).. kalu bawak kereta, kena servis & pastikan keadaan kereta dan drivernya betul2 dlm keadaan bersedia utk perjalanan..

5.Byk lagi tp aku malas nak tulih, nak shutdown notebook, nak balik umah, nak tido awal sbb nak bgn awal kerna bas aku kul 8.30am bertolak dari puduraya esok.. paling lewat kul 7.30am aku kena kuar rumah dah.. ni ada kaitan dgn perkara no.3 di atas.. aku taknak terlepas bas esok..



0 Comments:

Post a Comment

<< Home