Wednesday, April 08, 2009

Disiplin Blogger

Seorang penulis blog (blogger) harus berdisiplin.

Sedikit coretan berkenaan disiplin blogger dari sudut pandangan peribadi aku.

Disiplin masa - blogger perlu istiqamah dalam menulis. Aku masih gagal dalam disiplin ini dan sedang membaikinya. Aku akan cuba menulis sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan.

Disiplin penulisan - blogger yang berpandangan jauh perlu menulis dengan disiplin penulisan agar artikelnya mudah dibaca, menarik dan difahami oleh pelbagai generasi.
Aku sendiri sedang belajar disiplin penulisan ini. Permulaannya, aku kurangkan penggunaan short-term atau bahasa sms, kurangkan mencampuraduk bahasa, mengitalickan jika ada campuran bahasa. Pasti banyak lagi yang perlu aku belajar berkenaan disiplin penulisan.

Blogger juga perlu menulis kandungan artikel yang mampu pergi sejauh mungkin selari dengan masa, artikelnya sentiasa relevan dulu, kini dan masa depan. Aku mengambil Al-Quran sebagai contoh terbaik kerana ayat-ayatnya sentiasa relevan sepanjang masa.

Lain-lain aku tambah kemudian bila aku dah tahu.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home