Tuesday, June 28, 2005

Rasuah Politik..

aku jarang nak cerita pasal politik.. tp sbb 3-4 hari ni semua akhbar dan warung/cafe dan juga kebanyakan forum2 online serta tak ketinggalan weblog2 duk cerita pasal rasuah politik, aku pun nak menyampuk gak.. so org tak kata aku ni katak bawah tempurung.. tp berbanding cerita2 dlm akhbar yg duk cerita pasal pemberi rasuah, aku nak sentuh bab penerima rasuah.. aku rasa dlm kes umno ni, pesalah penerima rasuah ni lah yg paling banyak.. agak2nya berapa ratus atau ribu org yg menerima rasuah drpd pesalah2 pemberi rasuah tuu.. diorang ni tak dikenakan tindakan ker.. ke umno tak nak gantung keahlian meraka2 yg ramai nih.. atau tak cukup bukti.. tp aku bleh bayangkan, kalu stakat rm300 atau rm1000 pun mereka sanggup tanggung risiko utk terima, agaknya kalu ada kontraktor/ samseng/ penjahat/ korporat/ keparat yg offer rasuah ribu-raban utk mintak sokongan, mesti diorang ni tak tolak punya.. ataupun kalu meraka2 ni diberi amanah utk uruskan sesuatu projek rakyat, apa akan jd dgn duit peruntukan tuu.. bayangkan berapa ramai ketua2 bahagian umno ni yg tak amanah & tak jujur & penipu & tamak.. huh.. ngeri2.. meremang bulu roma..

p/s: aku rasa kalu diorang ni kena soalsiasat, pasti alasan pertama mereka ialah "dah orang offer, kami ambik jer lah.." ataupun "orang lain ambik, saya pun ambik lah jugak" ataupun 1001 alasan lagi..

Updated 1/7/2005: Newspaper Berita Harian 1 Julai 2005 melaporkan "Lembaga Disiplin Umno cari perwakilan terima sogokan" .. mari kita lihat sapa yg kena...!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home